DIGITALIZAREA - următorul pas evolutiv al sectorului de utilități

Tehnologiile digitale avansate, de la Virtual Reality (VR) până la big data analytics, reprezintă o oportunitate uriașă pentru companiile din industria de servicii a apei. Ronan Larkin, Director de Finanțe și Reglementări la Northern Ireland Water (NIW), companie de furnizare a apei din Irlanda de Nord, punctează principalele borne ale călătoriei digitale menite să îmbunătățească eficiența, productivitatea și relația cu clienții companiei.

Cu ajutorul celor 24 de rezervoare, 23 de stații de epurare, 1.600 de stații de pompare și o rețea de transport de 43.000 de km, NIW livrează zilnic 575 milioane litri de apă clienților și curăță și reciclează 340 milioane litri de apă utilizată, pe care o returnează mediului. Prin natura activității sale, creată de-a lungul a peste 200 de ani și evaluată la 9 miliarde de dolari, compania este mare și dispersată de-a lungul întregii regiuni.

La fel ca toate companiile de utilități din lume, NIW adoptă inovația digitală pe măsură de tehnologiile avansează și creează potențial pentru moduri noi și eficiente de derulare a activității pentru a oferi servicii vitale de o calitate mai bună celor aproape două milioane de clienți.

Primele etape de tranformare digitală sunt deja vizibile. Dar din perspectiva lui Ronan Larkin, transformarea va fi condusă de volumul imens de date disponibile în companie. „Inginerii noștri sunt printre cei mai buni din lume. Și industria a fost foarte potrivită pentru a colecta date prin telemetrie, senzori și sisteme SCADA instalate în toată rețeaua. Ceea ce înseamnă că și acum avem deja un volum imens de date colectate”, spune Larkin. Acum, însă, scena este pregătită pentru companii și pentru industrie pentru a utiliza și mai bine datele și inovațiile tehnologice.

Provocările strategice ale industriei de apă au modificat substanțial activitatea companiilor în ultimele decade. ”Este o industrie mare consumatoare de energie. Procesarea, pomparea și distribuția apei, ca și reciclarea ulterioară, sunt activități care necesită multă energie”, spune Larkin. NIW este cel mai mare consumator de energie din Irlanda de Nord, iar în lumina modificărilor climatice, nu este un lucru cu care să te mândrești.

De asemenea, NIW este conștientă că trebuie să utilizeze la maximum materialele prime necesare. „Noi extragem apă din rezervoare și din surse subterane, o transformăm în apă potabilă și o distribuim. Provocarea este să utilizăm cât mai eficient și optim apa și să prevenim pierderile cauzate de mișcarea și învechirea țevilor dintr-o rețea care a fost instalată și refăcută de-a lungul ultimilor 200 de ani”, arată Larkin.

Digitalizarea este modalitatea prin care compania încearcă să își eficientizeze serviciile. Practic, digitalizarea este următorul pas evolutiv al industriei, după cum explică și Larkin. Introducerea Inteligenței Artificiale (AI) este modalitatea prin care se va ajunge la o rețea de apă inteligentă. „Avem un sistem IT foarte bun în companie, dar datele utilizate și resursele ar fi mult mai bine utilizate dacă ar fi integrate”, spune Larkin.

„Recent, am integrat informațiile financiare cu datele de la stațiile de tratare și distribuție, ceea ce ne-a oferit o imagine mult mai detaliată a costului de livare din diferite zone ale rețelei. Aceasta nu ajută doar la eficientizare, dar ne dă posibilitatea găsirii de noi abordări ale activității”, spune Larkin.

Strategia digitală

NIW și-a lansat în 2017 Strategia Digitală, menită să transforme digital toate departamentele din companie. Spre exemplu, ca parte a provocărilor energetice, compania adugă progresiv contoare de măsurare pentru a reduce consumul acolo unde este posibil. Echipele pot observa care sunt tiparele de consum și le pot optimiza în funcție de necesitățile populației.

Deși digitalizarea este încă la început, companie își dorește ca toți angajații să fie implicați direct, să se întrebe ce pot schimba pentru a îmbunătăți activitatea și serviciile. Informațiile din rețea ajung deja pe telefoanele mobile ale angajaților, dar scopul este ca acestea să fie integrate și cu serviciile de relații cu clienții. „Ținta este să adunăm toate informațiile posibile într-un Centru de Operații Inteligente astfel încât să avem un sistem complet, inteligent și predictibil”, arată Larkin. „În prezent, clienții sunt, de regulă, cei care ne raportează o problemă. Noi ne dorim să ajungem în punctul în care senzorii din rețea ne anunță o defecțiune înainte să aibă loc, astfel încât să o putem remedia înainte să afecteze clienții”, explică Larkin.

Focus pe clienți

Una dintre schimbările majore ce vor avea loc este punerea clienților pe primul loc. „În trecut, ne-am privit ca pe o companie bazată pe operațiuni și active, dar strategia de acum este să ne concentrăm pe clienți. Indiferent dacă creăm o nouă rețea sau instalăm un serviciu de relații cu clienții, toate trebuie privite din perspectiva consumatorului”, spune Larkin.

Cheia pentru această viziune este predictibilitatea de-a lungul întregii rețele. Cu un sistem inteligent, compania poate prezice în loc de a reacționa, astfel încât clienții să nu mai aibă probleme în utilizarea serviciilor, iar costurile să fie reduse.

„În industria de apă cel mai important lucru este resursa naturală și prelevarea ei din mediul înconjurător. Cum se face acest lucru este acum un element foarte important pentru public comparativ cu acum 30-40 de ani”, arată Larkin. Iar tehnologia joacă un rol important în exploatarea judicioasă a apei.

„Generația tânără are tendința de a judeca o companie după cum și ce face. Dacă adăugăm acest fapt la lista de oportunități ale revoluției digitale, putem avea șansa de a construi in-house departamente de data science, modele de îngemânare digitală, VR, în timp ce încheiem parteneriate cu companiile care sunt deja experte în aceste domenii”, arată Larkin.

Sursa clubitc.ro